Nákupy přes internet nejsou žádnou novinkou. Dokáží ušetřit čas, peníze, ale také starosti s dopravou. Zboží, které si vyberete ve virtuální prodejně vám bude doručeno až k vašim dveřím.
Nezáleží na tom, zda se jedná o suroviny pro orientální kuchyni, knížky, elektroniku nebo kotel ústředního topení. Stačí vyhledat spolehlivého obchodníka a potvrdit svoji objednávku. Zbytek je již na bedrech prodávajícího.
Atraktivní ceny jsou fajn, stejně tak důležitá je však profesionalita a spolehlivost prodejce. Jeho služby potřebujete nejen v momentě koupě zboží, ale také při řešení reklamací a problémů. Proto byste si jej měli prověřit ještě před koupí. Nejlepší na více místech současně.
Logo Bezpečný nákup
První zastávkou která ušetří čas je Slovenská asociace pro elektronický obchod, která má na svém webu seznam certifikovaných prodejen. Jedná se o prodejce, kteří splnili zákonná pravidla o dostupnosti informací o své firmě, zboží a obchodních podmínkách, přičemž zaplatili poplatek za to, že na jeden rok budou moci na svém webu vystavit logo „Bezpečný nákup“.
Tato nálepka sice nemá žádnou hodnotu a neprozradí vám, zda je obchod bezpečný a obchodník vstřícný poctivec, víte však, že za internetovým obchodem stojí skutečná firma, se kterou se dá zkontaktovat. Pokud ne teď, tak alespoň v momentě vydání certifikátu.
Nepoctivý se prozradí
Pokud internetový obchod takové logo nemá, průzkum si musíte udělat sami. Zkontrolujte zda kontaktní údaje obsahují také telefonní číslo a neváhejte použít jej. Pokud ucítíte neochotu prodejce poradit před koupí, při řešení reklamací to nebude lepší. Přečtěte si obchodní podmínky, zkuste se rozhlédnout po referencích. Jednoduchý web včelaře bez zabezpečeného spojení s nešikovnou grafikou by vás vylekat neměl, prodejce elektroniky by však měl do technologií investovat podstatně více.
Chybějící fotografie zboží, nekompletní popisy a neaktualizované údaje nejsou dobrým znamením. Dejte na pocity a zdravý rozum. Pokud někdo věnuje příliš málo energie budování elektronického obchodu, více jí nebude dávat ani při kontaktu s vámi.
Navštivte server staznosti.sme.sk a zkuste se porozhlédnout, zda si lidé hromadně na prodejce nestěžují. Použijte vyhledávač se spojeními obchod.sk podvod, obchod.sk oklamat, obchod.sk nespokojený a možná včas odhalíte neseriózního prodejce. Bohužel seznam nespolehlivých prodejců na webu SAEC nenajdete a černou listinu nevede ani nikdo jiný.
Důvěra není namístě
Pozorně si přečtěte obchodní podmínky a zkuste se zjistit, zda jimi prodejce chrání pouze sebe, nebo vás také informuje o vašich právech. Zamlčuje-li 7 denní lhůtu pro vrácení zboží bez udání příčiny, nebo se nevěnuje ani reklamacím, cosi není v pořádku.
Při objednávce si nechte otevřená zadní dvířka. Volte platbu dobírkou až při doručení zboží. Prodejce nebude moci blokovat vaše peníze oddalováním dodávky a vy si vždy můžete rozmyslet, zda zásilku přeberete. Spolehlivost prodejce si tak budete moci ověřovat až do momentu, než na vaše dveře nezaklepe doručovatel.